Безопасно ли е да ядем яйца? Колко яйца може да ядем? Всеки ден? Веднъж седмично? Въпреки че те са естествена, питателна и здравословна храна, трябва да се научим да ги приготвяме и консумираме по начин, който ще позволи да се възползваме максимално от всичките им свойства.

Ясно е, че когато говорим за яйца има голяма разлика между органични и обикновени "бройлерни". Достатъчно е да сравните обикновено с органично яйце. Разликата има не само във вкуса - опитайте да си измиете косата с органично и с обикновено яйце - даже в този аспект двете силно се различават. Ясно е, че трябва да се стремим да консумиране качествени, органични и най-вече пресни яйца.

И така, колко яйца може да ядем?

Не всички хора трябва да консумират еднакво количество яйца, но можем да кажем, че се препоръчителното количество е 3 до 5 яйца на седмица.

Човек, който консумира малко месо или риба може да яде повече яйца, за да си набави количеството протеини, от които тялото се нуждае.

Човек, който живее активно и често изпълнява физически упражнения, може да консумира повече яйца, особено белтъците, които са богати на протеини.

Хората с наднормено тегло трябва да ограничат броя на жълтъците, тъй като това е частта от яйцето с най-голямо съдържание на мазнини.

Хранителна стойност

Яйцата имат висока хранителна стойност.

Те са много богати на протеини с високо биологично качество, което означава, че съдържат всички незаменими аминокиселини, от които тялото се нуждае.

Те съдържат всички витамини от групата В (В1, В3, В12, фолиева киселина и биотин), както и витамини А, Е и D.

Те съдържат минерали – като магнезий, калий, селен, цинк, фосфор и желязо.

Повечето от тези елементи са в яйчния жълтък, докато белтъците съдържат предимно протеин.

Накрая, яйцето е полезна алкална храна, което е много положителен фактор, имайки предвид, че по принцип телата са склонни да бъдат киселинни. Но, от друга страна, тази полза се губи, ако яйцето е пържено или се сервира с нещо сладко.

Любопитно

Яйчните жълтъци са една от малкото храни, които съдържат витамин D, който е от съществено значение за усвояването на калций и който също така съветваме да си набавяте чрез слънчеви бани.

Яйцата съдържат хранителни вещества, които помагат за предотвратяване на проблеми с очите, по-специално катаракта и дегенерация на макулата.

Благодарение на съдържанието на селен и цинк яйцата също действат като разкрасяващ агент, тъй като допринасят за образуването на кожната тъкан, косата и ноктите.

В някои страни яйцата имат цифров код, написан на черупката, който позволява да разберем как са отгледани кокошките. В Испания например първата цифра дава тази информация. Ако е 0, то е органично; колкото по-близо до 4, толкова по-индустриално и по-малко здравословно е яйцето.