Разцветът на технологиите в последно време роди нов жанр, разклонение на доброто старо food pornо. Всеки, който има що-годе прилична камера на телефона и профил в "Инстаграм", започна да публикува снимки на храна. Стигна се дотам заведения за хранене да забраняват снимането. Преди време ресторант в Ню Йорк издаде забрана, след като клиент, въоръжен с прожектор и камера, падна от стола, на който се покатерил, в опит  да улови най-добрия ракурс. Прославени готвачи негодуват, защото докато клиентите им се суетят с телефоните, ястието изстива и част от вкусовете и нюансите се загубват. Феноменът "снимай, преди да ядеш" не е нов и очевидно няма скоро да отшуми.

Само през последния месец един от всеки пет души във Великобритания е споделил снимка на храна в социалните мрежи или я е изпратил на приятел, установява проучване на веригата британски супермаркети "Уейтроуз"публикувано тази седмица, предава "Телеграф".
Във възрастовата група на 18-24 годишните това правят всеки трима от пет човека. Изследването открива, че почти половината от респондентите полагат повече усилия, когато приготвят храна за гости или за семейството си, ако смятат, че от храненето може да се появи снимка онлайн.

Тези данни показват как "Инстаграм" и социалните мрежи въобще са променили начина, по който се храним и по който посрещаме гости в дома си, а хранителната индустрия вече е започнала да си води бележки, пише в анализа си сп. "Бакхус".

Така например продажбите на купите с по-интересен дизайн или шарки в "Уейтроуз"са се увеличили с 12%, тъй като хората търсят по-атрактивни начини да представят храната в дома си. А през миналия месец италианската ресторантска верига "Зици" е наела популярна "Инстаграм" звезда, за да обучи служителите им как "да помагат на своите клиенти да уловят перфектния кадър на храната си". Има ресторанти, които съвсем целенасочено включват в менюто си поне едно ястие, за което са сигурни, че ще се озове във "Фейсбук" фийдовете на техните гости. Разбира се, не всички преливат от щастие, както казахме, има и недоволни.

А откъде идва това желание да правим снимки на храната си? Връщайки се назад, можем да проследим зората на този импулс в картините на малките холандци и натюрмортите на редица прославени художници. Днес просто има допълнителна съставка на самохвалство. С функцията на тагването всеки може да се похвали, че вечеря в скъп ресторант.

Изследването на "Уейтроуз" открива още, че четирима от десет души казват, че ги е грижа повече за презентацията на храната, отколкото преди пет години. Когато ги питат каква е причината, по-голямата част отговарят, че добре представената храна ги кара да се чувстват по-добре и да й се наслаждават повече. Следва споделяне, трупане на лайкове и още по-голямо задоволство.
Какво пък, може би все пак е по-добре да споделяме нещо, което сме направили добре, отколкото снимки на котенца или селфита пред огледалото в банята.