Ако има нещо, което прилича на космическата храна - дава на организма нужната енергия и същевременно е в компактна форма, вероятно това е кашуто. В 100 гр. от него се съдържат 553 калории, което никак не е малко, но наситените мазнини в тези 100 гр. са само 8% и не се съдържа никакъв холестерол.

Кашуто расте на вечнозелено тропическо дърво от семейство Anacardiaceae. Родом е от Бразилия и по-точно от амазонските тропически гори, а днес се отглежда с търговска цел в Бразилия, Виетнам, Индия и в много африкански страни.

Дървото ражда многобройни ядливи плодове с формата на круша, а ядките кашу са закрепени здраво за долната им част. Външната обвивка отделя фенолна смола, която е мощен и дразнещ кожата токсин. Поради тази причина в цеховете за преработка първо се пече обвивката на силен огън, след което се отваря костилката, за да се извади ядката.

Ядката кашу е с дължина около 1,5 сантиметра, бъбрековидна форма и извити заострени върхове. Всяка ядка се разделя на две равни половини. Тя е със светъл кремообразен цвят, деликатна текстура и гладка повърхност.

 

Здравни ползи

Кашуто е с високо съдържание на калории. 100 грама ядки съдържат 553 калории. Те са богати на разтворими диетични фибри, витамини, минерали и многобройни благоприятни за здравето фитохимикали, които защитават организма от много болести, включително и рак.

Ядките кашу са богати на мононенаситени мастни киселини като олеинова и палмитолеинова, които са приятели на сърцето. Тези незаменими мастни киселини понижават вредния LDL-холестерол и увеличават добрия HDL-холестерол в кръвта. Научни изследвания доказват, че средиземноморската диета, която е богата на мононенаситени мастни киселини значително понижава риска от появата на коронарна болест на сърцето и инсулт, тъй като благоприятства здравословния профил на липидите в кръвта.

В кашуто се съдържа изобилие от минерали, особено манган, калий, мед, желязо, магнезий, цинк и селен, които са с особено голяма концентрация. Шепа сурови ядки на ден ще ви осигури достатъчно количество от тези жизненоважни минерали, предотвратявайки появата на множество заболявания.
Селенът е важен микроелемент, който функционира като кофактор за антиоксидантните ензими, какъвто е глутатион пероксидазата - един от най-мощните антиоксидантни в организма.

Ядките кашу са добър източник на важни витамини като пантотенова киселина /витамин В5/, пиридоксин /витамин В6/, рибофлавин и тиамин /витамин В1/.

Избор и съхранение

Ядките кашу се предлагат целогодишно на пазара. Те са без обвивка, тъй като тя съдържа фенолна смола, която дразни кожата. Можете да избирате между сурови или печени, солени или сладки, но задължително трябва да обърнете внимание на цвета - той трябва да е кремообразно бял, а по ядката да няма пукнатини или тъмни петна.

Съхранявайте кашуто в херметически затворен съд в хладилника. При идеални условия, пресните ядки ще се съхранят в продължение на 5-6 месеца, ако разбира се, издържат толкова дълго.

Кулинарна употреба

Кашуто притежава хрупкава и маслена текстура с приятен сладък аромат. Можете да ги хапвате за закуска, да ги добавяте към салати, гарнитури или основни ястия или да ги използвате в различни рецепти.