Няколко полезни мисловни техники

Чували сте, че мозъкът е мускул - колкото повече се използва, толкова по-силен става. Терминът "невробика" обхваща мисловните упражнения, които правят мозъка по-силен и гъвкав. Те се базират върху петте ни сетива: зрение, слух, осезание, вкус и обоняние. Упражненията стимулират изграждането на нови нервни връзки в различни части на мозъка и подобряването на паметта. Ето част от тях:

1. Измийте си зъбите с другата ръка
Според учените използването на не-доминиращото мозъчно полукълбо (което е целта на упражнението) води до бързо и забележително увеличаване на повърхността на кортекса.

Как се прави - просто си измийте зъбите с другата (най-често лявата) ръка и не забравяйте да отворите тубата и да изстискате паста пак с нея.

2. Изкъпете се със затворени очи
Тактилните усещания активират различни части от мозъка. С ръцете си можете да усетите частите на тялото си по различен начин, отколкото с отворени очи. Това е така, понеже нервните окончания на пръстите изпращат сигнали до мозъка, когато докосват кожата.

Как се прави: опитайте се да се осланяте само на сетивата си (като внимавате да не се подхлъзнете). Отворете крановете и нагласете водата, като използвате само усещанията и спомените си. След това се изкъпете изцяло със затворени очи.

3. Излезте от обичайната сутрешна рутина
Според изследвания правенето на рутинните неща в разбъркан ред подобрява работата на мозъка, тъй като води до удебеляване на кортекса и подобряване на мозъчната активност.

Как се прави: облечете се преди закуска, изберете друг маршрут за разходка на кучето, сменете радиостанцията или тв канала.

4. Обърнете познатите предмети наопаки
Когато гледаме предметите, поставени по правилния начин, нашето ляво "вербално" полукълбо минава през тях лесно, превключвайки вниманието върху други неща бързо. Ако обърнем тези предмети наопаки обаче, караме дясното полукълбо да се включи и обръщаме повече внимание на формите и силуетите, които виждаме.

Как се прави: обърнете семейните снимки, часовника или календара наопаки.

5. Разменете си местата на масата
Обикновено при повечето семейства всеки сяда на масата на едно определено място, но за да се развива, мозъкът се нуждае от нови преживявания и стимули.

Как се прави: Сменете си местата, така ще се промени ъгъла на това, което виждате. Ще установите, че даже протягането за солта и пипера не са същите.

6. Разширете обхвата в супермаркета

Маркетинговите специалисти слагат стоките, от които се печели най-много на равнището на очите. По тази причина, когато пазаруваме, ние всъщност не гледаме много,много

Как се прави: този път отстъпете крачка назад и огледайте целия рафт отгоре надолу. Ако видите нещо, което досега не сте забелязвали, вземете го, разгледайте, го прочетете етикета му. Не е нужно да го купувате - на практика сте си свършили работата - разбили сте рутината и сте добили нови впечатления.


 

7. Общувайте повече
Според учените недостига на общуване се отразява на цялостните ни когнитивни способности.

Как се прави: Вместо от вендниг машина, купете си вода от човек в магазин. Избягвайте машините за билети, по-добре купете от човека на гишето.

8. Четете различно

Когато четем или слушаме другите, активираме различни части на мозъка си. Четенето на глас и на ум също кара мозъкът да работи различно.

Как се прави: Четете на глас на партньора си (или децата), а после си сменете ролите и слушайте. Така книгата може да ви отнеме повече време, но сте прекарали време заедно, увлечени в общо занимание.