Всеки плод е по-добър от захарно десертче, но ползата от някои растения е силно надценена.

Това, че е дна храна е растителна, съвсем не значи, че не е пълна със захари и скорбяла. Дори здравословни, богати на фибри зеленчуци могат да оставят у консуматорите усещане за подуване и мързел. Преяждането с плодове пък е почти толкова вредно, колкото и посягането към кутията с бисквити.
Трикът да се чувствате сити от яденето на плодове и зеленчуци, без да получавате газове и да изпитвате "захарна умора", коментира Джоан Перес, диетолог и основател на Real Bite Nutrition, е да търсите богати на хранителни вещества продукти и да контролирате порциите си.

Всички плодове и зеленчуци са важна част от здравословната диета. Но тъй като някои са с по-високо съдържание на въглехидрати и калории от другите, големината на порциите е важна - казва Перес. - Най-здравословните плодове и зеленчуци са тези, които са с висока плътност - с добро съотношение на хранителните вещества в храната спрямо калориите.

Банани

Въпреки че не ги смята  за нездравословни, Лорън Слейтън, авторка на книгата Little Book of Thin, препоръчва опитващите се да отслабнат да пропуснат изобилстващите от скорбяла банани в полза на плодове от рода на малини.
И все пак помнете, че ако ви мъчи глад, по-добре е банан, отколкото шоколадова вафла. Всичко е относително.

Броколи

Броколите минават за здравословен зеленчук, подобно на брюкселското зеле, но не са особено полезни, ако се стремите към детокс, казва Алиса Ръмзи, диетолог и говорител на организацията Academy of Nutrition and Dietetics. Броколите предизвикват излишно много газове и подуване, което може да ви накара да се чувствате твърде уморени, за да посетите фитнеса и да тренирате.

Брюкселско зеле

Ако се стремите да преодолеете подуването от преяждане по празници, желателно е да пропуснете брюкселското зеле, твърди Ръмзи. Определени плодове и зеленчуци като цяло предизвикват повече подуване и газове от другите, което е особено неприятно след период на преяждане и усещане за ситост; брюкселското зеле е сред най-вредните в това отношение зеленчуци.

Кокос

Кокосът би трябвало да се счита по-скоро за опасен, отколкото за полезен, казва Маги Мун, автор на Elimination Diet Workbook. “Независимо дали го считате за плод или не, той е богат на наситени мазнини, а това означава повишаващи холестерола калории, които бързо се трупат,” коментира Мун.

Череши

Слейтън препоръчва клиентите си да пропускат богатите на въглехидрати череши, когато се опитват да си върнат формата след празничното преяждане. “Прекалената консумация на плодове е много разпространена,” заявява Слейтън. “Това, което се случва, е че излишните плодови захари (фруктоза) се усвояват лесно от мастните клетки.”

Съответно хапването на много череши пречи на постигането на целта ви - отслабването и задържането на ниското тегло. Вместо това, тя препоръчва грейпфрути, и като цяло да ограничите приема на плодове до една порция дневно, когато си правите детокс.

Патладжани

Това може и да ви прозвучи шокиращо, тъй като патладжаните обикновено се считат за “здравословна” алтернатива на месото, но според Мун по-добър избор са гъбите, а не виолетовият зеленчук. “Патладжанът е нискокалорична храна, отличен източник е на фибри и е обичан като заместител на месото, защото попива вкусове,” казва Мун. “Минусът обаче е, че той реално попива всичко. Той е като гъба, когато е в контакт с мазнини, подправки и сосове, и е лесно да натрупате калории и натрий в патладжани.”

Грозде

Голям грозд всъщност съдържа около 39 грама захар. Ако похапвате грозде, без да се замисляте, е възможно да осигурявате на организма си много повече захар, отколкото сте искали.

Зелен грах

Според Алиса Ръмзи зеленият грах трябва да се консумира в умерени количества. “Скорбялните зеленчуци от рода на граха са с високо съдържание на калории и въглехидрати,” заявява тя. “Така че в малки количества те са безвредни, но е за предпочитане да напълните чинията си с не-скорбялни зеленчуци от рода на зелени растения от типа на салати, аспержи, гъби или цвекло.”

Портокалов сок

В портокалите няма нищо лошо, но не бива да се смята за приемлив заместител на целия плод. "Портокаловият сок е чудесен начин да снабдите организма си с витамин C и калий, а има и варианти с добавен калций и витамин D,” констатира Мун. “Но е по-полезно да изядете целия плод, вместо да пиете сока от него. Сокът концентрира всичко в природата - вкус и хранителни вещества, както и въглехидрати и калории.” Освен това разваля зъбния емайл.

Картофи

Повечето хора обожават картофите, но те не са най-добрият избор за поддържане на здравословна диета, заявява Мун. “Въпреки че картофите са източник на калий и витамин C с отличен вкус, проблемът е, че в повечето случаи консуматорите обичат да добавят мазнина и сол към това скромно кореноплодно - и да махат външната му обвивка, която съдържа фибри. Освен това близо 60% от всички консумирани навън картофи са пържени,” обобщава тя.

 

Източник Goodlife