Инстниктите са могъщите сили, които определят нашето поведение и натискат бутоните, заложени в съзнанието ни. Ето няколко психологически ефекта, които дават представа как работи мозъкът.

Другите ви харесват повече, когато правите грешки

Онези, съвършените, които никога не бъркат, са ни далеч по-неприятни от храта, които допускат пропуски. Грешките ни правят по-човечни и привлекателни. Съвършенството създава дистанция, никой не смее да се доближи до аурата на непобедимостта.

Ефектът на "пълния провал" е проверен от психолога Елиът Аронсон. Той карал хора да слушат записи на участници във викторина. На някои от записите се чувало как присъстващите чупят чаши и се суетят около разляно кафе. Участниците в експеримента единодушно обявили за най-симпатични именно хората, които чупили и разливали.

Високите очаквания създават различна реалност

Ако вярвате в нещо, то ще се случи. Този ефект на убежденията е изследван от психолога Робърт Розентал. В началото на учебната година той показал на учители списък с ученици, които имали висок резултат на тест за интелигентност, само че списъкът не отговарял на действителността. Имената били избрани на случаен принцип.
В края на годината именно тези ученици имали по-високи резултати от останалите деца.
Очакванията към тези деца били по-високи и именно те създали нова реалност. Розентал обяснява откритието си така: очакванията на един човек към друг могат да се превърнат в самоизпълняващо се пророчество.

Колкото повече хора виждат, че имате нужда от помощ, толкова по-малко вероятно е да ви помогнат

Ако имате нужда от помощ, не се обръщайте към тълпата.
Нарича се "ефект на свидетеля", изследвали са го Биб Латан и Джон Дарли. Когато изследваният смята, че е единствен свидетел в ситуация, вероятността да се притече на помощ е 85%. Когато на мястото има още един човек, склоността да помогне пада на 64%, ако има още четирима души - вероятността е само 31%.

 

black-swan-1024_114060k

Колкото по-голяме изборът, толкова по-малка е вероятността да останем доволни

И друг път сме говорили за това. Нарича се "парадоксът на избора" - колкото по-голям е изборът, толкова по-сложно е да намерим удовлетворение от решението. Купили сме си нещо и веднага започват съмненията - това ли беше правилният избор? Можеше ли да го купя по-евтино, да изчакам намалението след седмица?
Доли когато решението е било правилно, остава едно кофти чувство - както се казваше в един стар виц.

Грешките ви далеч не са така очевидни, както вие си мислите

Усещането, че когато правим гаф, всички забелязват, всъщност е игра на въображението. Хората забелязват пропуските ни много по-рядко, отколкото си мислим ние.
За да проверят този "ефект на прожектора"  екип психолози помолили участниците в експеримент цял ден да носят странна фанелка, а след това да кажат колко хора са ги забелязали. Оценките на изследваните се оказали два пъти повече от реалните. Оказва се, че се намираме в центъра на вниманието много по-рядко, отколкото си мислим.
Имайте го предвид следващия път, когато се озовете на обществено място - може да ви помогне да преодолеете притеснението си.