Висшата модата обича да флитрува с улицата, а увлечението й най-често я води в супермаркета - демократичния храм на потреблението. Не минава година без някоя луксозна марка да се вдъхнови от нещо евтино, банално и достъпно, добавяйки приноса си в ироничния коментар на съвременното консуматорско общество.

Модният свят дълго ще помни миналогодишното ревю на Шанел, което Карл Лагерфелд разположи в проектиран лично от него супермаркет, където манекенките дефилираха, бутайки колички край регалии, отрупани с бакалски стоки, брандирани с логото на Шанел.

Тази година Herman Cph, дизайнерско студио базирано в Копенхаген, пусна лимитирана серия чанти, отдаващи дискретна почит на 70-литровата полипропиленова торба на Икеа. Чантата на Herman е в синьо и черно или в различни нюанси на индигово, произведена е от отпадъчни текстилни материали и струва 110 евро.

икеа баг

В скорошно ревю на мъжка мода пък моделите на вундеркинда Кристофър Шанън дефилираха с пазарски торбички на главите.

Models on the catwalk at Christopher Shannon

През 2012 Джил Сандер създаде книжна торба за 185 британски лири като почит към американския стил на пазаруване. Забавна концепция, но идеята да се похарчат толкова пари за хартиена торба все пак е налудничава.

Луи Вюитон също извадиха колекция луксозни чанти, напомнящи торби за мръсно пране, и създадоха микротренд да се ходи на бизнес срещи с пазарска торба за 2 долара през рамо.

A model on the catwalk for Louis Vuitton Spring/Summer 2007

И докато дизайнерите вдигат иронично вежда, превръщайки достъпното в предмет на лукса, всъщност тайно им допада практичността и функционалната естетика на масовото. Пък и удобно се разполагат на границата  между фантазия и реалност, любимата територия на модата.