Най-трудното нещо за изнервения съвременен човек е да обуздае апетита си. Хрупайте зеленчуци вместо чипс и шоколад, съветва Bulevard.bg

Случва се обикновено вечер. През деня успявате да запазите приличие: две ябълки на закуска, литър минерална вода до обяд, после изпивате на крак едно кисело мляко, привечер в движение хапвате пуканки или сядате с приятели на следобедна салата вместо чай.

Вечер се прибирате вкъщи с цялата натрупана умора, мислите си за всички дреболии и ядове през деня и усещате, че стомахът ви се бунтува от глад. Правите си салата, изяждате я и десет минути по-късно отваряте хладилника отново... и така до полунощ.

Преяждането е една от основните причини за ширещото се днес затлъстяване. Същевременно добрият апетит е синоним на доброто настроение. Когато човек се лишава от любимите си лакомства, става раздразнителен и мисли само за ядене. Ето какво съветват диетолози:

1. Опитайте се да постигнете примирие между апетита и талията си. Вместо да се тъпчете неусетно с храна, наслаждавайте се на всяка хапка. Хората днес са обсебени от идеята в диетата им да няма мазнини и оставят на заден план удоволствието от храненето.

Много от нас се насилват да поглъщат само задушени зеленчуци и варено пилешко месо ден след ден. Добре е да хапвате редовно салата с домати, но само след два такива месеца доматите ще са най-противното нещо в живота ви! Нищо чудно, че балансите ви понякога избиват и в един прекрасен миг разнообразявате монотонното си меню с огромна пица или шницел с пържени картофки.

За да спасите вкусовите си рецептори, експериментирайте с гарнитури - билки, подправки, нискокалорични сосове. Един пикантен сос чили напромер може да придаде напълно нов вкус на иначе блудкавия сандвич с пиле.

2. Не подценявайте естетическата наслада - човек опитва храната с поглед далеч преди поднасянето й на трапезата. Ако сложите в чинията си бял ориз, бяло пилешко месо и бял сос от кисело мляко, гледката ще ви отегчи до смърт.

По-добре подберете в едно блюдо всички цветове на дъгата: зелена салата, краставици или броколи, червени пиперки, варена царевица, моркови, ориз, оцветен с магданоз, пилешко, но с екзотичен сос.

3. Яжте, но с чувство за мярка. Ако в менюто ви има само здравословни храни, това съвсем не означава, че ви е позволено да се тъпчете на воля. И в най-диетичното блюдо има калории и когато дръпнете чертата, може да се окаже, че пак сте надвишили дневната норма.

4. Не сте ли точно в този момент изнервени, преуморени, ядосани, напрегнати или просто самотни? Нека се обзаложим, че няма да намерите решението на проблемите си в яденето.

Ако усетите, че моментни емоции засилват апетита ви, изберете да се разтоварите по начин, нямащ нищо общо с храна. Ядът и объркването, които обичайно се утоляват с чипс, шоколад или друго за гризане, могат да се поохладят с бърза петминутна разходка.

Ако изпитвате неутолима нужда да преживяте, изберете си нещо нискокалорично. Ако сте ядосани - хрупкави зеленчуци, ако сте депресирани и отчаяни: кисело мляко или лек плодов крем.

Сигурно много пъти сте посягали към голямата кутия с литър сладолед - истинска калорийна бомба. Устоявайте на изкушението, като изядете едно нискокалорично ескимо. Именно това е главното - да не купувате големи разфасовки, а малка порция от най-силния аромат и в дълготрайна опаковка, за да запазите остатъка.

Късчето шоколад задръжте дълго в устата си - докато го премятате бавно и с удоволствие с език, ще се успокоите и ще оставите другата част в дълбок резерв. Когато ви се хапва нещо сладко, си купувайте малко шоколадче и изяждайте само половината... не, 1/3. Останалото скрийте за после.